16 okt

Toneelgroep d’Ye presenteert haar zoveelste pareltje

Droge huishoudster steelt de show

De tendens in amateurtoneelland lijkt te zijn dat er meer betekenis wordt gegeven aan de toneelavonden. Steeds vaker staan serieuze stukken op de planken, waar voorheen blijspelen de boventoon voerden. Toneelgroep d’Ye houdt al langer van variatie en brengt deze keer juist een onvervalste klucht op de planken: ‘Boeing Boeing’.

Bernard heeft het mooi voor elkaar: hij is verloofd met drie vrouwen. Dat is mogelijk dankzij een slinks plan: alle drie zijn stewardessen en hun vluchtschema’s sluiten op elkaar aan. Met steun van huishoudster Berthe en vriend Rob, die na jaren ineens binnenvalt, houdt Bernard het zelfs vol wanneer de planning van de dames verandert. Het verhaal speelt in een Amsterdams appartement. Uit de aankleding met onder andere bruintinten, psychedelisch behang en een hangtelefoon blijkt dat het in jaren zeventig is. Ook de goed verzorgde kleding wijst daarop. Feitelijk doet het er echter niet toe, want het thema is tijdloos.

Regisseuse Mijs Heesen wist het beste uit de spelers van d’Ye te halen. Ze zet in op hun sterke punten, zodat zwakkere knap verdoezeld worden. Bovendien wist ze het plezier van de acteurs te behouden – misschien zelfs te versterken – want het is duidelijk dat ze dat nog steeds hebben, al moeten ze het stuk tot in het oneindige hebben uitgekauwd.

Steven Boegem heeft als hoofdpersoon Bernard met elke tegenspeler een passende klik. De vonken vliegen er niet vanaf – daar is Paul van Kaathoven als tegenspeler beter in – maar hij is een waardig drager van zijn rol. Steffie van Montfort steelt echter de show. Als huishoudster Berthe toont ze geen enkel gevoel met immer afhangende schouders, neerhangende mondhoeken, monotoon stemgeluid en de blik op oneindig. Wat ze zegt, heeft af en toe juist een tegengestelde betekenis en juist dat maakt haar opkomst iedere keer hilarisch: wat zal ze nu weer voor droog commentaar leveren? Het is jammer dat ze het hele strakke na de pauze iets loslaat, waardoor ze menselijker wordt.

Alle bezoekers van huize Bernard hebben een eigen accent, want ze komen alle uit een andere windrichting. Janet (Jitske Ooms) is een Amerikaanse, Jacqueline (Pauline Kuenen) heeft haar thuishaven in Frankrijk, Judith (Simone de Boer) vliegt vanuit Duitsland en vriend Rob (Paul van Kaathoven) komt uit de Brabantse Peel. De een heeft een geloofwaardiger klank dan de ander, maar het is bewonderenswaardig hoe consequent ze het allen tot het eind toe volhouden, met slechts af en toe een onopvallende misser.

Met een overheersend goed gevoel voor timing en vrijwel perfecte tekstkennis – of groot improvisatievermogen – presenteert d’Ye haar zoveelste pareltje.

Faralda Houthuijsen (Noordhollands Dagblad)

BoeingBoeingFotoNHD16102017

%d bloggers liken dit: